Voordat ik op reis ging naar Vietnam heb ik mijn autotheorie gehaald. Binnen 15 minuten was die in de pocket! En ik heb er tijdens mijn reis 0,0 aan gehad. Want wat blijkt? De onofficiële verkeersregels daar zijn totaal anders. Ik heb ze voor jullie even op een rijtje gezet, want het was me toch een bijzondere ervaring.

Hanoi als motorbike Walhalla

Om te beginnen, in Vietnam, en met name in steden als bijvoorbeeld Hanoi rijden ze niet zoveel in auto’s. 80 procent van de mensen (zo niet meer) rijden namelijk op scooters/motorbikes. Niet in hun eentje, maar soms met 2, 3 of zelfs 4 personen tegelijk.

Gezinnen hebben vaak geen auto, maar wel een motorbike waarbij het is toegestaan als ouders samen hierop rijden met een (jong) kind tussen hen in. Maar 4 personen totaal heb ik ook voorbij zien rijden.

Iedereen draagt wel een helmpje. Niet zoals de motorhelmen hier, maar meer als een paardrijcap. Sommigen hiervan hebben zelfs aan de achterkant een uitsparing zodat je ruimte hebt om je haar in een staart te kunnen doen.

Motorbike en scooters

Qua vervoer kun je ook eigenlijk alles wel meenemen op een motorbike. Op sommigen is een pallet achterop vastgebonden waardoor ook de grotere vracht als zakken rijst of ijs kan worden meegenomen. Buizen van 6 meter worden op een schouder meegedragen. Maar ook vee kan worden meegenomen, kippen, maar ook varkens of koeien in een aanhanger.

Algemene regels:

Verkeerslichten zijn leuk, lampjes enzo. Maar als het rood is geworden, kun je prima nog het kruispunt over.
Is het zo druk op het kruispunt dat je niet in 1x kan oversteken zonder mensen te blokkeren; ga een beetje aan de kant, maar anderen blokkeren jouw weg ook. Dus pak elke 3 cm en push er een beetje door.

Inhalen; rechts of links, maakt niet uit. Kies de kortste weg, ook bij rotondes.
Inhalen voor, tijdens of na de bocht, helemaal prima.
Als er door rechts of links inhalen een gevaarlijke situatie ontstaat, niet remmen! Geef extra gas en toeter. Bijvoorbeeld als de motorbike die jij wilt inhalen zelf ook al iemand inhaalt, extra gas en toeteren.

Alle toeter regels:

  • Als er een gevaarlijke situatie is.
  • Als jij de gevaarlijke situatie veroorzaakt.
  • Als iemand niet doorrijdt.
  • Als je er zin in hebt.

Ben je van je motorbike afgestapt, dan kun je die parkeren op de stoep, langs de weg binnen de bebouwde kom of langs de weg buiten de bebouwde kom. Dit kan bijvoorbeeld ook bij de snelweg zijn. Of natuurlijk gewoon waar je gestopt bent. Midden op de weg.

Als voetganger moet je er rekening mee houden dat niet iedereen zich houdt aan verkeerslichten. Niemand eigenlijk. Stoppen voor zebrapaden wordt ook niet altijd gedaan. Nooit eigenlijk.
Steek de straat over in een normaal looptempo. Ga niet harder lopen, want dan gaan ze weer toeteren. Niet te langzaam, want als je twijfelt rijden ze voor je langs tot je het zat bent en door loopt. Waarna ze naar je toeteren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *